Ako nie – „infoprodukty“

By | 27. decembra 2013

Okrem tej „normálnej“ možnosti zarábania na internete existuje aj mnoho odrbov na ľudí, ktorých cieľom je v prvom rade z nich vytiahnuť prachy, alebo na nich nejak inak zarobiť a neponúknuť im pri tom nič hodnotné, ani žiadny skutočný zárobok. Jedným z nich je aj predaj infoproduktov.

Prečo?

Aby sme sa uviedli do kontextu najprv pár základných faktov a krátka história infoproduktov u nás.

Infoprodukty ako pojem označujú širokú skupinu produktov a služieb (od ebookov, nahrávok až po webináre a dlhé online kurzy), ktoré majú väčšinou spoločné že sa predávajú „informácie“ – nie reálna služba, či produkt a dodanie je online (aj keď niekedy sa vyskytne napr. aj papierová forma ebooku).

K nám prišli ako fenomén posledných mesiacov/rokov zo zahraničia kde fungujú už dlhšie. O ich popularitu u nás sa postaral nemenovaný čech, ktorý s dosť pochybnými tvrdeniami nalákal hromadu zúfalých ľudí na rozprávku o miliónových zárobkoch.

Prakticky jediné čo vo svojom infoprodukte školil, bolo ako urobiť presne taký infoprodukt aký robil. V tom bol nakoniec snáď najväčší problém. Neškolil ľudí ako spraviť užitočný infoprodukt, ale ako predať hociaký infoprodukt.

Ako ho dať do elektronickej formy aby vyzeral po vizuálnej stránke čo najlepšie, ako sa vyjadrovať, manipulovať, presviedčať a vytvárať dojem, že daný produkt je presne to čo každý potrebuje. Nakoniec daným ľuďom, ktorých školil predal okrem samotného kurzu aj svoje služby (vyhotovenie webu, softvér pre newslettre, web aplikácia pre samotné kurzy atď), čím im geniálne vybielil peňaženky niekoľko krát.

Šikovnosť sa mu uprieť nedá, spravil to perfektne. Bohužiaľ len on.

Prakticky všetky jeho ovečky kopírujú jeho recept, no nemajú svetu reálne čo povedať. Ich produkty sú bez pardónu sračky. Neponúkajú väčšinou vôbec nič užitočné a už vôbec nič čo by sa nedalo nájsť inde zadarmo.

Celý tento fenomén sa minimálne u nás vezie na polosektárkom vymasírovaní mozočkov za aké by sa nehanbili ani najbrutálnejšie MLM systémy.

No a prečo teda nie?

Lebo nie každý je schopný infoprodukty predávať tak ako by mal – väčšina ľudí, ktorí sa na to dali má charizmu mokrej handry, presvedčovacie schopnosti retardovaného škrečka a prácu s videom zvládajú zhruba na úrovni šimpanza na dôchodku. Bez investovania stoviek až tisícok hodín do dokonalého zvládnutia týchto a mnohých iných schopností proste ich infoprodukty poriadne nepredajú (to však netušia).

Lebo väčšina ľudí nemá čo predať. Ivo Toman s obľubou vraví, že len 5% ľudí to dotiahne na vrchol a zvyšných 95% bude do konca života len priemer. Je jedno nakoľko je tento jeho výrok naozaj pravdivý – čosi na ňom proste je. Drvivá väčšina ľudí nevie nič čo by nevedeli aj ostatní, ktorí sa danej téme povenujú hodinku/dve. Drvivá väčšina ľudí nie je v ničom špička, odborníci a nemajú proste čo naučiť iných. Nemajú čo hodnotné odovzdať ďalej – masám, ktoré by dané informácie naozaj vedeli zužitkovať, alebo ich aspoň pokladali za užitočné.

Preto majte na pamäti len dve veci:

  1. Ak sa chystáte na nejaký podobný kurz, ktorý vám sľubuje, že vám ukáže ako sa dá ľahko zarobiť, alebo že vás to naučí, spýtajte sa sami seba, či to skutočne potrebujete a ideálne si to rozmyslite. Prakticky vždy keď niekto vysloví jedným dychom slová „zarábať“ a „jednoducho“, jedná sa o odrb. Zarabáť sa dá, no nie jednoducho.
  2. Ak sa z akéhokoľvek dôvodu podobný kurz chystáte spustiť, nerobte to:
    1. Pokiaľ do danej témy skutočne neinvestujete tisícky hodín štúdia a potom ďalšie stovky do prípravy naozaj, ale naozaj kvalitného kurzu, tak to celé robíte zbytočne.
    2. Tak isto aj pokiaľ váš kurz nemá skutočné praktické využitie. Spirituálna cesta, návody na podnikanie, to ako zarábať na internete, šarlatásnke alternatívno medicínske či holistické žvásty, alebo akákoľvek forma osobného rozvoja bola, je a aj bude proste len hrča bullshitov.

Ak chcete robiť z domu a dlhodobo sa tým živiť, vyberte si radšej iný spôsob – niečo čo bude užitočné pre spoločnosť, niečo čím si nepokazíte meno a po čom je dopyt.

6 thoughts on “Ako nie – „infoprodukty“

  1. navstevnik

    No a čo? Hnevá vás snáď, že ste s tým neprišli vy? Aj ja robím cash vďaka infoproduktom (či už ako affiliate na clickbanku, alebo mojimi vlastnými) a vôbec to nie je také peklo.

    Predstava, že si to niekto píše sám, je blbosť. Všetko od sales letteru, cez produkt väčšinou riešia copywriteri a ty to celé len manažuješ + nesieš so sebou to riziko, či sa ti vložený čas a cash vráti. A netrvá to žiadne tisícky hodín, dva mesiace sú až až (A to som naozaj lenivý a outsorcujem len minimálne).

    A či je ten produkt skutočne úžasný, alebo len priemer je jedno. Na konci dňa sa každý pozerá len na výsledné čísla… je to cynické, ale je to tak.

    Článok je akurát tak plný moralizovania a trocha sa čudujem tomu, že hejtujete nejakého čecha s infoproduktom o zarábaní peňazí a naproti tomu vyzdvihujete tima ferrisa.

    Že jeden spravil svetový bestseller a druhý len nejaky lokálny semi-úspešný lokálny projekt niečo mení na veci? Veď ich target audience aj niche je rovnaké a back-end predaje robia aj tak všetci…

    Reply
    1. admin Post author

      Takze sa vlastne sam priznavate ze produkujete sracky a cielom je jedine nejak ludi zmanipulovat aby ste ziskal prachy. Prave o tomto je cely clanok. ano, je to z casti moralizovanie, no z velkej casti hlavne o tom ze podobnymi aktivitami si clovek u nas vie velmi rychlo pokazit meno. Ak vam to je jedno, nech sa paci.

      Tim Ferris ma mnoho aktivit, nie len obchod s informaciami a co je podstatne, je to na kus inej urovni hlavne co sa kvality tyka. Nemanipulue ludi v MLM style a nepredava im len sny ale hlavne realne rady ktore su aj pouzitelne. To co predvadzal dotycny cech ja naopak velmi diskutabilne a znacna cast jeho tvrdeni ktorych cielom je len manipulvoat ovecky je silno diskutabina (napr. tvrdenia o jeho zarobkoch vdaka partnerom ktore sa nedavno preberali na Twittri). O tom ake mnozstvo zufalcov sa vdaka nemu u nas vyrojilo a momentalne silno prznia cely trh s inforproduktami aj na dlho do buducna ani nehovorim. Ak tam rozdiel nevidite, je to bohuzial len vas problem.

      Reply
  2. navstevnik

    Netvrdim ze produkujem sracky, bola to narazka na tie stovky hodin roboty k dobremu produktu. Za 10 dolarov na 500 slov sa daju zohnat copywriteri na kvalitne knihy v general niches, za 15 dolarov v health niches. A hovorim o native speakers s vystudovanou vyskou v obore, nie o indoch.

    Ludi predsa manipuluje kazdy, kto nieco predava. Reklama je vzdy manipulaciou a tu sa mi ani nechce argumentovat, kedze jediny ciel bol zhodit ma.

    Ferris pred jeho knihami predaval pilule, to je nejake vznesene niche? Uplne obycajne latky, ktore sa daju kupit za par drobnych vo vreciach sa v miniflastickach predavaju za desiatky eur. Na konci dna tam rovnako vyhrava ten, kto najlepsie zvladne corporate identity, sales letter a celkovo marketing okolo… len tie vstupne naklady su vyssie. S tou odbornostou je to diskutabilne, marketing ma naslapany, ale content je v com tak specialny? Vo 4 hour body bola cela jeho dieta postavena na 40 rokoch starych poznatkoch. Low carb diet, carb-up nie je ziadnym Timovym vynalezom, je to len tisickrat prebalena ta ista informacia, ktoru najdete na kazdom fitness blogu zadaro zadarmo, alebo sto krat lepsie rozpracovanu v kvalitnych knihach (Lyle McDonald napr.). Btw. aj ten nazov „4 hour body“ je sales pich jak brno – za minimum roboty slubuje maximum vysledku. To je blbost, skvele telo vyzaduje obetu. 4 hour work week je rovnaky sales pich. Neda sa robit 4 hodiny do tyzdna ak clovek zacina. 10-12 hodin denne a 50-60 hodin tyzdenne je uplny standard, ak sa chce clovek rychlo vypracovat a nema cash na outsorcing.

    K tomu cechovi, vazne neviem o koho sa jedna a ani aky produkt mate na mysli, make money nie je moje niche, rovnako ako sk nie je moje posobisko pre prilis maly audience a slabu kupyschopnost. Ale ak sa aj nejake srackove infoprodukt weby vytvoria, who cares? Spatne vyladeny amatersky web aj tak nepreda nic.

    Z odstavcu ktory som napisal vyssie som sa len snazil vypichnut, ze ferris je, co sa contentu jeho knih tyka tiez len „good enough“ a nie nejaky vizionar. Ponuka prebalene info, ako kazdy v self-help a je dobry tak na zaciatok na nakopnutie a motivaciu. Akurát to vie pekne zabalit a predat, lenze tu uz sme zas pri tej manipulácii.

    Ja som na vás svojim prispevkom nechcel urazit ani vam vynadat a ospravedlnujem sa ak to tak vyznelo, musim zapracovat na svojom style pisania. Chcel som vam tu len doplnit nejake info a tiez ma nejak nakopla ta nekongurentnost a nadavanie na kazdeho, kto sa infoproduktom venuje, hned v prvej vete, lebo medzi ferrisom a ostatnymi („kvalitnymi“ – pretoze sracka na ClickBanku naozaj 100+ gravidity neziska) infoproduktami nie je nejaky zasadny rozdiel, co sa content quality tyka. Aj ked ano, sledujem tam ten utok na newbies, takze som si to tiez ciastocne zle interpretoval.

    Reply
    1. admin Post author

      Rozdiel je kus v tom ci sa v reklame pouzivaju aspon pravdive tvrdenia. Dany cech podla vsetkeho vo vela veciach priamo klamal.

      Chapem ze mame znacne odlisny pohlad a vnimame vela veci kus inym pohladom. Pri Ferrisovi mi primarne nejde vobec o to v akej niche robi a uz vobec tu nechcem polemizovat nad tym ako funguje velkoobchod a maloobchod. Vo 4hour body dal dokopy okrem tej diety aj mnoho inych tipov, tak kniha nebola len o jednej diete a uz vobec nie len o tom co niekde precital. Je to kus experimentator a drviva vacsina toho co pise su veci, ktore on sam na sebe praktizoval ci vyskusal – pritom je uplne jedno ci sa bavime o 4hour body, 4hour workweek alebo inych jeho knihach ci blogu. Z mojho pohladu je velky rozdiel ci niekto predava produkt kde skoli ako vybudovat milionovy biznis pricom sam ho nema, oproti tomu ked niekto naopak uci napr. ako efektivne zhodit kila navyse, ci prejst zo zamestnania na homeworking ak to ten clovek ma aj realne vyskusane.

      Ten nazov je imo uplne v pohode a dokonca ani nie zavadzajuci. Ak to vztiahneme na predchadzajucu jeho knihu 4h workweek a teda predpokladame ze tie 4h sa tykaju tyzdna, schudnitie je uplne bez problemu realizovatelne – sam som venoval cca 5 mesiacov cviceniu (rotoped + silovy trening) 4 dni v tyzdni po 40min+15min = 55 minut x 4 – o par minut menej ako tie 4h tyzdenne a zhodil som za ten cas peknych 25kg, len s minimalnymi upravami v jedalnicku (z Ferrisa som cerpal len jeho silove treningy). Realita je ze Ferrisov pristup vybrat len nieco a venovat tak co najmenej casu co najefektivnejsiej cinnosti ma svoj zmysel a prave to je to preco sa jeho knihy imo tak predavaju (chapem ze aj v tomto vlastne len kopiruje Parretov princip – akurat ze vo veciach kde ho vela ludi ani nenapadne pouzit).

      Ako pisete „spatne vyladeny amatersky web aj tak nepreda nic“ – prave o to ide a to je pointa clanku 🙂 aby si ludia uvedomili ze robit infoprodukty a zarabat na nich nie je otazka jedneho „how to make money online“ kurzu a na kolene zbuchaneho webu predavajuceho produkt ktory je tak pochybny ze on nik ani neopre bicykel. Povedat im ze na to treba tisicky hodin ako samostudia tak aj experimentov kym vobec zacnu daco zarabat – obchodnici s receptom na uspech totiz casto o tomto ani nepipnu.

      Reply
  3. David

    Nevím jak přesně na Slovensku, ale v ČR mají infoprodukty celkem špatnou pověst a popravdě se ani nedivím. Je to svým způsobem zlodějina a prodávání něčeho, co lidi chtějí, ale nic jim to stejně nikdy nedá, viz návody na zbohatnutí atd. 🙂

    Reply
    1. admin Post author

      Primarny problem niekedy nie je ani v tom ze by im to nic nedalo, ako skor to ze im to maze tolko medu okolo huby, ze kvoli nemu nevidia potom ludia „do hrnca“. Tak tam zmagoria ludi bachorkami o rychlom zbohatnuti, len aby ich vyzmykali, ze nakoniec ti ludia tomu naozaj uveria a potom su sakra prekvapeni, ked pomaly zistuju ze „rychle“ to nebude a bez investovania tisicok hodin do samostudia a zdokonalovania ako seba, tak produktu, proste nic nepredaju.

      Reply

Pridaj komentár