Pracovať z domu nieje vždy med lízať. Často nastanú rôzne situácie kedy rapídne klesá vaša produktivita. No keď sa chce, všetko sa dá vyriešiť. Inšpiráciu možno nájdete aj v tomto článku.
Na úvod chcem upozorniť, že článok je silno inšpirovaný anglickým originálom 9 Ways To Increase Your Productivity While Working From Home, no prináša aj vlastné postrehy a myšlienky autora (s niektorými bodmi dokonca nesúhlasím). Môžete ho tak miestami vnímať skôr ako voľný preklad + pár osobných postrehov.
1. začnite rešpektovať svoj čas
Pokiaľ pracujete v kancelárii (resp. nie doma), rodina a priatelia rešpektujú vašu pracovnú dobu. Oproti tomu pri práci z domu majú väčšinou všetci okolo vás dojem, že keď ste doma môžete si robiť čo sa vám zachce. Problém nastane ak ich v tom aj necháte. Potom nastanú situácie kedy vás od práce odtrhne „extra súrny“ telefonát, alebo dostanete doslova naplánované, čo treba súrne vybaviť.
Homeworking ponúka istú mieru slobody. No musíte mať na pamäti, že aj vy musíte pracovať a čo nestihnete v „pracovnej dobe“, na to si musíte nájsť čas neskôr. Začnite rešpektovať svoju pracovnú dobu. Až potom, po prvých odmietnutiach s dôvodom „pracujem“ sa postupne naučia váš čas rešpektovať aj ostatní.
2. určujte si čas pre jednotlivé úlohy
Je ľahké stratiť koncentráciu, hlavne pri riešení ťažších úloh, pri ktorých „zakysnete“ a neviete nájsť spôsob ako ďalej. Taká úloha sa potom naťahuje a nie a nie ju dorobiť a pohnúť sa ďalej. Pokiaľ nastane podobná situácia, dajte si na vyriešenie úlohy časový limit (napr. 15 minút). Niekedy vás to znova nakopne. Ak úlohu ani po tom nevyriešite odložte ju na neskôr a bežte robiť niečo iné.
Mne osobne sa často stáva, že zložitejším úlohám prospeje keď sa trošku „odležia“. Pri návrate k takej úlohe mi potom často napadne iné riešenie, na ktoré by som skôr neprišiel.
3. dodržiavajte striktne vlastné termíny
Stalo sa vám už, že tesne pred dokončením projektu, keď sa blížil záverečný termín sa prudko zdvihla vaša produktivita? A inokedy, keď je na jednoduchú úlohu dostatok času sa k nej neviete ani za nič pribrať a jej vypracovanie vám zaberie celý deň? Krásne to vystihuje Parkinsonov zákon:
„Práca sa rozrastá do takej miery, aby vyplnila čas, ktorý je k dispozícii na jej plnenie.“
Naučte sa to využiť vo svoj prospech. Dávajte si sami sebe termíny a striktne ich dodržujte. Nemusí to vyhovovať každému, no možno aj vy patríte k ľuďom, ktorým sa ľahšie pracuje „pod tlakom“.
4. skočte do off-line módu keď pracujete
Častým javom pri homeworkingu je využívanie PC na robotu aj na zábavu. Ťažko sa potom oddeľuje voľný čas od pracovného. Nie každý má možnosť mať extra pracovnú stanicu na prácu a extra na zábavu. Môžete to samozrejme riešiť rôzne. Či už ako extra PC na prácu a na zábavu, alebo extra prihlasovacie účty na jednom PC, prípadne často aj len oddelenie dvoch prehliadačov (napr. vo firefoxe riešiť prácu a v google chrome zábavu ako twitter, facebook atď).
Najjednoduchšie však je, v pracovnej dobe sa odhlásiť zo Skype, Facebooku, Twittru, ICQ atď. Proste skočte do falošného „offline režimu“ a odstránite tak množstvo rušivých prvkov.
Samozrejme len ak k svojej práci dané nástroje nepotrebujete. 🙂
5. určite si váš pracovný kútik
Snažte sa minimalizovať rozptyľovanie spôsobené vonkajšími faktormi. Určite si svoj „pracovný kútik“. Ak nemôžete na tento účel využiť celú izbu, skúste si vyhradiť aspoň jeden kút, kam dáte všetko potrebné k práci a zároveň odtiaľ odstránite všetko nepotrebné čo by vás mohlo rozptyľovať.
Oddeliť si pracovný priestor od zvyšného pomôže nielen vašej produktivite, ale lepšie si aj oddýchnete po práci. Nebudete mať totiž tak silný pocit, že stále pracujete.
6. spomaľujete? zmeňte prostredie
Ak na nejakej úlohe zakysnete a neviete sa dlhšie pohnúť ani po jej niekoľko odložení (bod 2.), zmeňte prostredie. Bežte von, do kaviarne, do parku, zabehať si, alebo zacvičiť do fitka. Nové prostredie vám pomôže vyvetrať hlavu a často prídete na nové myšlienky.
Mne osobne často pomáha napríklad aj sprcha. Neviem z akého dôvodu, ale práve pri sprchovaní dostávam tie najlepšie nápady. A nie som sám. Inak by predsa niekto nezakladal podnikanie na zápisníkoch do sprchy. 🙂
7. pravidelne kontrolujte, čím trávite pracovný čas
Skúste si na konci dňa zrekapitulovať ako ste strávili svoju pracovnú dobu. Je dôležité vedieť ako a čím trávite čas vyhradený na zarábanie peňazí. Podobné kontroly môžu o dosť zdvihnúť vašu produktivitu a zachrániť vás pred plytvaním veľkého množstva času.
8. vytvorte si list úloh – „to-do list“
Pokiaľ si máte sami zadeliť čas medzi úlohy nieje snáď lepšej pomôcky ako dobrý „to-do“ list. Dnes už nájdete kopu rôznych riešení od mobilných aplikácií, cez internetové až po klasické desktopové a prípadne aj starú dobrú ceruzu s papierom. Základom je vždy si určiť zoznam úloh na daný deň reálne, aby obsahoval len úlohy o rozsahu, ktorý je „stihnuteľný“.
Môžem vám odporučiť rozdeľovať dlhšie trvajúce úlohy na viac menších. Práca vás bude viac baviť ak budete postupne škrtať viac úloh ako len na konci dňa jednu veľkú. Zároveň je to výborný pocit pozrieť sa po práci na zaškrtaný papier s vedomím, že ste toho dnes hromadu spravili.
9. rátajte vždy aj s voľným časom
Oddych je rovnako dôležitý ako aj samotná práca. Ak pracujete z domu je niekedy veľmi ťažké odtrhnúť sa od roboty a ísť oddychovať. Naučte sa však oddelovať pracovný čas od súkromného. Niekedy padne celkom fajn aj prestávka medzi jednotlivými úlohami.
Mne osobne sa napríklad lepšie pracuje ak viem, že presne v istom čase idem na obed, alebo mám naplánovanú pauzu na prechádzku, TV, atď. Podvedome sa potom snažím stihnúť spraviť čím viac úloh aby mi po návrate toho zostalo menej na robotu.
pekny clanok, stotoznujem sa s bodom 6. mne tiez najlepsie napady dostavam tiez v sprche 🙂
mne pomaha bike. relax, vzduch, zdravie